W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

zamknij

Haft komputerowy – jedna z najtrwalszych metod nadruku na odzieży Czy to prawda, że logo wyszyte komputerowo na koszulce jest “nie do zdarcia”? Dlaczego haft czasem wygląda świetnie, a niekiedy koszulka z takim logo wygląda nie tak jakbyśmy tego oczekiwali? Co właściwie można wyhaftować i ile to kosztuje? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym przewodniku po hafcie komputerowym.

Jak powstaje haft komputerowy?

Przesłany przez klienta projekt (np. logo) w wektorach (.ai, .pdf, .cdr lub w niektórych przypadkach .tiff) wprowadza się do programu hafciarskiego. To najważniejszy moment całego procesu, bo jedynie dokładne odwzorowanie projektu pozwala na wykonanie haftu bezbłędnie. Kiedy projekt jest już gotowy, zostaje przesłany do maszyny haftującej. Jednocześnie odzież umieszczana jest w specjalnym uchwycie obejmującym całą przestrzeń roboczą. Maszyna zaczyna haftować! Dzięki temu, że każdy ruch igły jest sterowany komputerowo, haft jest niezwykle dokładny, precyzyjny i trwały.

Rola sprzętu i oprogramowania

W Feelgood.com korzystamy z hafciarek marki Tajima. To profesjonalne maszyny, które pracują pod kontrolą specjalistycznego oprogramowania umożliwiającego np. wybór czcionek hafciarskich, edycję poszczególnych segmentów tekstu i wzoru, a także dokładną konwersję plików wektorowych na pliki ściegowe. Każdy taki program (a jest ich kilka) to koszt od 4.000$ do 12.000$. Nie wszystkie firmy hafciarskie korzystają zatem z oryginalnych programów i licencji. W efekcie powoduje to liczne błędy i nieścisłości, a co za tym idzie reklamacje oraz zwroty towarów. W Feelgood używamy tylko oryginalnego sprzętu i programów, uznawanych za najbardziej zaawansowane oprogramowanie na świecie, dzięki czemu unikamy takich problemów.

Trwałość haftu na odzieży

Bardzo często klienci pytają nas “jaki nadruk na koszulce jest najtrwalszy?”. Chcą mieć pewność, że znakowanie przetrzyma próbę czasu, a odzież wręczona pracownikom czy kontrahentom, nawet po wielu praniach będzie wyglądała doskonale. W takich sytuacjach zdecydowanie polecamy haft, który jest jedną z najbardziej trwałych metod nadruku reklamowego. Bardziej trwała jest tylko sublimacja, która niestety jest mocno ograniczona typem materiału, na jakim można ją wykonać. Dlaczego? To proste – to przecież nici wszyte w materiał, a nie farba, która pokrywa włókna, czy naklejona na koszulkę folia. Odzieży zdobionej haftem nie zaszkodzi ani częste pranie, ani stosowanie odplamiaczy czy wysokiej temperatury. To doskonałe rozwiązanie w przypadku znakowania odzieży medycznej (fartuchy, kitle) i roboczej (kombinezony, bluzy kucharskie).

Inne zalety haftu komputerowego

Sama trwałość haftu to nie jego jedyna zaleta. Ten rodzaj znakowania jest elegancki i doskonale wygląda również na odzieży biznesowej, na której nadruki powinny być dyskretne i gustowne. Dla nowoczesnych firm, dla których ważne jest bycie w nurcie “eko” ważne powinno być również to, że sam proces produkcji tego rodzaju nadruku, jest obecnie najbardziej ekologiczną metodą znakowania. Stosuje się tu nici (często wiskozowe) i nie używa chemicznych farb. To idealne rozwiązanie dla firm działających w obszarze ekologii i zrównoważonego rozwoju. Kolejny plus haftu jako metody, to możliwość znakowania tekstyliów, których nie można znakować w inny sposób lub jest to utrudnione. W ten sposób znakuje się najczęściej polary reklamowe oraz ręczniki i szlafroki. Różnorodność technik hafciarskich pozwala też na uzyskanie wypukłego efektu 3D. W ten sposób znakowane są bardzo często czapki reklamowe. To jedyna metoda, która pozwala na taki efekt (metodą flock można wprawdzie osiągnąć doskonale wyczuwalny pod palcami meszek, ale do efektu 3D, jaki uzyskujemy za pomocą haftu, sporo mu brakuje).

Kiedy haft komputerowy się nie sprawdzi?

Mimo wielu zalet haft komputerowy nie jest metodą, którą zastosować można wszędzie i w każdej sytuacji. Jest to znakowanie, które stosuje się głównie w przypadku mniejszych form – znaków towarowych (logotypów, nazw firm, adresów www) czy nazwisk (w odzieży roboczej), które zajmują stosunkowo niewielką powierzchnię. Nie znakuje się w ten sposób całych koszulek – tak, jak można to zrobić np. za pomocą sublimacji. Haft nie zawsze da się wykonać na wyrobach skórzanych. Przy twardej skórze maszyna hafciarska może mieć trudność z przebiciem się przez materiał. Ryzykowne może być też wykonanie znakowania haftem na odzieży sportowej, w miejscu, gdzie spodnia strona haftu styka się bezpośrednio z ciałem – może to prowadzić do otarć i zmniejszać walory użytkowe koszulki czy spodenek. Jeśli chcesz wykorzystać haft na odzieży sportowej, zastanów się nad sposobem jej użytkowania.

Co zatem wybrać?

Nadruk czy haft? Nie da się odpowiedzieć na to pytanie bez informacji na temat tego, co ma być znakowane, na jakim podłożu oraz w jakiej ilości. Na pewno warto rozważyć haft komputerowy, jeśli zależy Ci na wysokiej jakości i trwałości znakowania, odzież ma wyglądać elegancko, a sam element, który ma być naniesiony, jest umiarkowanie skomplikowany. Haft stosuje się z powodzeniem nie tylko na wspomnianych wyżej tekstyliach mniej typowych, jak polar. Przede wszystkim znakuje się w ten sposób koszulki, bezrękawniki i bluzy reklamowe. Jeśli masz wątpliwości, którą metodę znakowania wybrać, porozmawiaj z doradcą, który doradzi Ci najlepsze rozwiązanie. Możesz wykorzystać czat na naszej stronie.

Haft komputerowy – cena znakowania

Wycena znakowania za pomocą haftu zależy od kilku czynników: ilości sztuk odzieży do znakowania, ilości użytych kolorów nici, rodzaju haftu (płaski, przestrzenny, aplikacja, chenille), skomplikowania projektu i powierzchni znakowania, miejsca znakowania. Wycena zawsze przygotowywana jest indywidualnie, ale trzeba pamiętać, że haft komputerowy to ekskluzywna metoda nadruku na odzieży, droższa niż inne techniki takie jak sitodruk czy termotransfer. Cena może wahać się od 5 do kilkudziesięciu złotych za pojedyncze znakowanie.